Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Na dnu stranice imate modifikovanu anketu, pogledajte, glasajte ...
* Stalna tema, RC tezga . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* O radovima na modelu Stuka pročitajte ovde ...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2017 ...
* Uslužni radovi / test letovi u Sezoni 2017 ...
* Nov međuprojekat Piper J-3 ...
* Poletela je Cessna 182 ...


2017. máj. 25.

Stearman Pt-17 Kaydet


Nove tehnologije su prisutne i u modelarstvu. Najnoviji hit su proizvodi, u ovom slučaju modeli aviona, koji su rađeni na 3D štampaču
Mašina sa kotura vuče plastičnu žicu, i po unapred zadatom programu ređa male tanke žice od 0,4mm jedan iznad drugog, što se posle stopi u jednu celinu. Od vrste letelice zavisno, krilo, trup, repne površine su od određenog broja odštampanih delova.

Inače softver potiče od dobro poznate firme 3D LabPrint



Od njih za 30-40USD dobijate program i sve instrukcije za štampanje i sastavljanje njihovih modela. Imaju u ponudi jedno desetak raznih modela.

Kolega, prijatelj, Vladimir iz Bele Crkve mi je poslao prvi odštampani primerak od  modela dvokrilnog aviona Stearman Pt-19 Kaydet. Ovo je još jedna zajednička saradnja sa njegovom firmom, Kopter shop



Od alata vam treba CA lepak, aktivator sprej, šmirgla, skalpel, krpa 
Pogledao sam na sajtu 3D LabPrint-a kako to oni rade, nisam poverovao da to toliko lako ide...

Kad je sve na jednom mestu, to izgleda ovako
Kad radim neki nov, za mene nepoznat model, onda pratim instrukcije proizvođača. Radove sam počeo sa sastavljanjem gornjeg krila

Kako izgleda proces lepljenja, pogledajte:



Kako sam i već napisao, lako, i jednostavno. Naravno, treba da se obrati pažnja, da su spojevi u bruci, da ne bi bilo na kraju neprijatnih iznenađenja


U sledećem koraku sam hteo da sastavim dolje krilo, ali pošto mi nisu poslati svi delovi, nastavio sam sa repnim površinama
Poređao sam delove trupa
Kao i kod krila, i ovde relativno brzo ide sastavljanje
Segment po segment i to je to. Kad sam došao da se postavlja prednja dva segmenta, onda sam stao, jer tamo prvo mora da se sastavi držač motora i da se ugrade servoi...

Nalepio sam horizontalni stabilizator
Tu jako treba paziti na uglove, jer posle nema ispravljanja
Evo opet jednog kratkog video priloga:


Sa unutrašnje strane prvog segmenta ulepio sam matice, u šta će se fiksirati držač motora

U međuvremenu mi je Vladimir poslao delove i mogao sam sastaviti donje krilo i elerone
Kod sastavljanja krila, napravio sam jednu grešku, i spoj sam morao raseći. Boga mi, baš sam se namučio. Na žalost ta greška, tačnije, svaka greška se primećuje kod ovih modela
Radove sam nastavio na držaču motora


Pošto je motor veličine 3542, tu su već i kablovi malo deblji. Dosta malo mesta ima za kablove, pa sam morao pomoću lemilice da ugrejem duo gde izlaze kablovi i da ga malo proširim. Druga opcija bi bila da kablovi idu van držača, ali bi kvario izgled scale motora
Iza motora je prostor za bateriju, za ESC, i za prijemnik. Iznad je poklopac, koji se skida, i tu imate pristup elektronioci. Poklopac se sastavlja iz tri dela
U drugi segment treba da se ulepi tri matice za šta će se fiksirati glavni trap
Zalepio sam i prednje segmente, i proverio sam kako poklopac naleže
Spajanje prednjeg segmenta sa zadnjem tek nakon ugradnje servoa kormila pravca i dubine...

Došlo je vreme za stajni trap i točkove, 
koji su isto odrađeni od plastike. U unutrašnji deo ide čak i opruga


Kako se vidi na snimku, opruga i spone lepo rade svoj posao, videćemo kako će da se ponašaju prilikom rulanja i sletanja
 Nastavio sam sa trupom. Pomoću lemilice povadio sam ploče gde treba da ulaze sedišta i instrument tabla
Kod ovog modela sam koristio specijalne papirne šarke koje se lako ulepe sa CA lepkom. Prvo sam maorao da ih isečem na meru
Ulepio sam ih u kormilo dubine i pravca
Sastavio sam i repni točak
Nakon što sam proverio da li je sve na svom mestu,
ulepio sam šarke u horizontalni i vertikalni stabilizator i fiksirao sam repni točak koji se okreće zajedno sa kormilom pravca
Namestio sam servoe repnih kormila
Pre nego što sam i njih fiksirao, izvršio sam kontrolu istih
Pošto je sve ispravno, mogao sam da spojim prednji deo trupa sa zadnjim
Za svaki slučaj, još jednom sam proverio pravac rada motora, 
kablove sam fiksirao pomoću jednog obruča, i namontorao sam ga na trup
U donje krilo uvukao sam produžne kablove za servo
Morao sam malo došmirglati elerone, pa sam i njig mogao fiksirati u krila, isto uz pomoć papirnih šarkica
Od 1mm čelične šipke, napravio sam servo linkove
Nakon kontrole ispravnosti servoa, pomoću vrućeg silikona fiksirao sam ih 
Oba krila su bila spremna za montiranje
U nastavku, namontirao sam donje krilo i stajne trapove,
a zatim sastavio sam podupirače i postavio sam gornje krilo
Sa tim, model je gotov. Nakon provere centra težišta, model je spreman za probni let
Za fotke i za pomoć oko sastavljanja modela posebna pohvala ide lepšoj polovini. Erika stalno prati radove i vrlo rado učestvuje u projektima.

Namestio sam otklone, ulepio sam čičak trake za fiksiranje baterije, ESC-a, prijemnika







Izmerio sam i poletnu težinu modela, što iznosi 2.250g sa baterijom 4S 4000mAh
Nakačio sam ga i na wattmeter,
Sa drvenom sport elisom 11x7 sam izmerio 36,05A i 526W
dok sa plastičnim  slow fly elisom 11x5 sam merio 38,20A i 544W
Sa kojim ću da ga letim, videću nakon prvog leta...

Na kraju, pala još po koja fotka 

Došao je i taj momenat, tačnije taj dan. 
Subota, 03.06.2017., dan stvoren da se isproba model
Gde bi drugde, nego na sportskom aerodromu Čenej
Prvo par fotki sa zelene površine,
pa u društvu sa Pt-19
i u društvu velikih dvokrilaca
Nakon poziranja, ubacio sam bateriju, i došlo je momenat da poletim model. Prvo sam napravio mali krug po zemlji, da vidim kako se ponaša. Namestio sam ga u pravac i polako dodavao gas, kad na nekih 50% čuje se zvuk nekog loma
Da, kako vidite, polomio se segment gde je fiksiran motor
Na sreću, model se još nije odlepio os zemlje, inače bi bilo čupavo da ga spustim bez loma, lomova.

Malo sam razočaran, ali šta je tu je. Vladimir je odštampao nov nosač motora, ali od plastike drugog proizvođača. 
Model je vraćen na radni sto
Da bih imao lakši pristup, skinuo sam gornje krilo i scale motor sa njega
Ušrafio sam motor u nov držač
Nakon što sam ga stavio na trup, i pokušao da ga pokrenem, primetio sam da se motor teško okreće. Ne vredi ovako, kablovi ipak dodiruju zvono motora
Tačno se vidi da ostaje trag od silikona
Skinuo sam držač, i opet sam u ruke uzeo taj koji se polomio. Pošto imam sve delove, zalepio sam ih. Za kablove sam napravio otvora, da ih sa spolja provučem. 
Otvor sam obradio sa lemilicom, da ne bi krenulo da puca. Sa spolja sam ga pramazao sa lepkom. Ako sad opet pukne, onda dižem ruke od modela
Vratio sam gornje krilo, i proverio sam kako to funkioniše
Sve je u najvećem redu, za sad
Jedina mana je da se vide kablovi od motora. U svakom sličaju, dok ne bude bilo odštampanih delova, malo većih prečnika, može i ovako da služi.
Sad se pitate zašto nisam postavio taj crni držač? Odgovor je jednostavan. Ako bih njega ostavio, isto bi morao probušiti. Za tog nemam scale motor , a sa starog ne bih mogao da skinem a da se ne polomi nešto. Ovako, sa lepkom ojačan sigurno će bolje da funkcioniše. 

Ukazala se prilika da poletim model, na žalost snimka nema, već je bio sumrak. Ponašanje modela se svidelo, samo svetlosni uslovi su već bili loši za bilo kakav snimak ili po neku fotografiju...

Vikend, vreme toplo, ali bez vetra. Mi izašli da probamo model, kad ono, pri ubrzanju opet pukne držač motora  Model je opet na radnom stolu i čeka da stigne nov držač motora...
Izvadio sam motor iz modela
kako se vidi i na slici, jedan kablić se isčupao iz njega
Za sad model ide na malu klupu, i čeka drugi držač motora... U međuvremenu će se popraviti i motor... 

Motor je popravljen, opet mi je bio od pomoći kolega Zoltan iz Ade. Ponekad je potrebno praviti malo pauze sa pojedinim modelima, pa lakše se nađu rešenja
Opet sam skinuo stari, polomljen držač motora. Vladimir mi je poslao druge delove, koji su štampanim većom temperaturom. Ipak, ostavio sam stari držač, sa malom modifikacijom
Pošto ne bih želeo da se ošteti motor, ili osovina motora, sad već idem na sigurna rešenja
Kako se vidi na slici, okrenuo sam motor. Unutar trupa sam napravio držač od špera i na njega sam fiksirao motor
Videću da li će biti ovako dobro...
Zamenio sam i servo kormile pravca, prošli put se oštetio

Nastavak radova, sledi...

Izveštaj, sledi...

7 megjegyzés:

  1. Imam štampač, odštampao sam par modela.

    U prvi mah izgleda super stvar, ali...
    Kad sam sastavio Spitfire-a trebalo je dodati olova na prednji deo trupa. Model je relativno mali i pretežak je.
    Leti kao tane i svako grublje sletanje je garantovani lom.
    Sve je veoma krho, pogotovo trup.

    Što se tiče štampe, za recimo Egde-a od 3D lab firme, treba preko 40 sati da radi štampač!!!

    Cena?
    Ako gledate kroz materijal, nije velika, recimo model vas košta 20-tak evra.
    Ali kad se setite da 5 dana puno radno vreme radi mašina, onda je pitanje koliko model realno treba da košta.

    Kako god okreneš, moje mišljenje je da je priča interesantna, ali promašena...

    U svakom slučaju, pohvale za Vldimira, koji je odštampao 15-tak modela i podelio svojim kupcima i prijateljima...

    VálaszTörlés
  2. Mirče, u pravu si. To se podrazumeva, da ovi modeli daleko nisu za pilote početnike. Kako se ponaša pri poletanju, sletanju, ostaje da vidimo. Što se mene tiče, ja sam već posle par minuta rada na ovom modelu rekao, da je za mene balza ono pravo. I to ne može ni jedan drugi materijal da zameni. Sa druge strane, ako imate sve delove, ovo spičkate u roku od par sati. Sve je to stvar ukusa :) U svakom slučaju, test ili testovi slede :)

    VálaszTörlés
  3. Ja sam se Spitu dva puta radovao, jednom kad sam ga napravio, a mnogo više kad sam ga prodao, bolje reći poklonio, jer sam ga dao džabe, samo da se rešim setapa...

    VálaszTörlés
  4. Eto i mene sa iskustvima oko 3d printa.Delim Mircetovo misljenje,da je za gradnju avio modela,cist promasaj.Barem ovaj vid stampe na nasim hoby printerima.Ima boljih printera ali mnogo skupljih i za njih ne mogu da kazem nista ali materijali koje mi koristimo na hoby printerima nisu bas za pohvalu.PLA koji je pogodan je krt.Jos tu ima udeo temperatura jer se materijal krivi i vitoperi. Na primer nije pogodno da se model nosi u autu leti i u njemu boravi neko vreme na suncu.

    VálaszTörlés
  5. Eto još jednog komentara :) Ako ima još neko iskustva, i prati blog, neka slobodno napiše. Svaki komentar je dobrodošao.

    VálaszTörlés
  6. Pa sto se tice stapanja po meni je ta stvar da se ismodeluje prototip i vidi kako to deluje ,funkcionise pa da se to baci u proizvodnju a sa druge strane moze lepo da koristi pri izradi pozitiv kalupa za livenje stakloplastike

    VálaszTörlés