Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2011. júl. 26.

Mitsubishi A6M5 52 Zero fighter - CMP

Ovaj mi je prvi "scale" ( model identičan pravom modelu, sa dosta detalja na sebi ) model.
Pošto se radi o dobro poznatom japanskom avionu iz II svetskog rata, red je da napišem par reči o njima...
Prvi primerci ovog aviona su poleteli 1940. godine. Na početku rata, iznad Tihog okeana bili su neprevaziđeni nasprem američkih aviona lovaca kao u brzini, tako u sposobnostima manervisanja. Leteli su ih i sa broda nosača aviona. Ukupno je proizveden 10934 komada ovog aviona.
Proizvođač mog modela je CMP, model je predviđen da leti sa glow motorom. Moj je prerađen, i leteće sa elektro konfiguracijom. Ja sam ga uzeo polovnog, u jako dobrom stanju
Pošto je model konvertovan na elektro konfiguraciju, trebao sam uraditi neke izmene na prednjem delu trupa. Model ima kratak kapotaž, i tu mora da se smesti sve zbog težišta, prvo sam ojačao unutrašnji deo trupa sa epoxi smolom i staklenom tkaninom
Na "scale" auspuhu i na trupu san isekao mesto gde ulegne baterija. Tu sam našrafio i aluminijumski nosač motora
Tu sam navezao i ESC
Zbog veličine modela, tu točkovi nisu predviđeni da se uvlače, ali u krilima su ostavili mesta za retrakte. Posle skidanja folije malo sam doradio otvore. Pošto sam stavio malo veće točkove zbog travnate piste, trebao sam povećati malo otvore za točkove
Uvlačenje točkova odrađuje jedan servo, koji je umontiran u srediu krila
Kad je bilo sve odrađeno, pregledao sve još jednom i namontirao "haubu" motora
Evo kako to izgleda kad se upakuje
Sa ovakvom ugradnjom motora i baterije, težište je baš na mestu gde predviđa i prizvođač modela
Model je dobio trokraku elisu, da bude što identičniji pravom Zero-u.

Podaci o setapu:
- motor: Turnigy SK4260-500kV
- ESC: Turnigy Plush 80A
- baterija: Turnigy Nano 4000mAh 5S
- propeler: 3blade 13x6

- težina modela pri poletanju: 2850g.

Nadam se da ga mogu uskoro i poleteti. O letu prvog WWII warbird-a iznad Zalivnog biće i video zapisa...

Pre par dana sam poleteo model. Ali da krenemo od početka...
Imao sam veliku želju da poletim ovaj model, ali sam morao sačekati trenutak kada je sveže pokošena trava, ili barem da je put blizu idealnog. U nedelju popodne sam izašao sa porodicom na Zalivno. Ovaj model zahteva malo više pripreme, rada oko sastavljanja, nasprem dosadašnjim modela. Da bih lakše sastavio model, od stirodura sam napravio jedan stalak, po meri trupa modela.
Kod ovog modela prvo mora da se postavi krilo, da se povežu servoi krila sa prijemnikom, pa posle se stavlja baterija da bih mogao da spustim točkove modela.

Model jako moćno izgleda, pogotovo na terenu
Pre nego što sam poleteo model, malo sam ga taksirao po putu, da vidim kako se ponaša, koliko mu smetaju neravnine.

Pošto je zadnji točak povežen sa vertikalcem ( kormilo pravca ), malo sam povećao otklon da bi bio okretljivi prilikom kotrljanja. Još jednom sam pregledao sve na modelu, i došlo je vreme da Zero vine u nebo i da upiše sebe u istoriju kao prva RC ratna ptica iznad Zalivnog
Prilikom ubrzanja je malo vukao na levu stranu, ali ništa strašno. Prilikom leta dotrimovao sam malo horizontalac ( kormilo dubine ), i to tri "klik"-a prema dole, pošto je model malo vukao prema gore. Bio sam oduševljen sa ponašanjem modela. Kako moćno izgleda na zemlji, tako izgleda i u vazduhu. Evo par slika, par procenite:
Posle jednog kruga, na modelu sam uvukao točkove i počeo sam da ga onako redvno forsiram. Model leti fenomenalno. Odziva na dodavanje gasa odmah  ima, ali i setap sam potrefio jako dobro. Na 60% gasa već jako lepo leti, a na punom gasu postaje pravi zver. Posle pet minuta leta, što mi je standardno kod prvih letova testiranog modela, spustio sam točkove, i krenuo na sletanje
Evo ima i snimak sa prvog dva leta:


Da, na žalost prva dva sletanja su bila baš nikakva. A treće je bilo ono, katastrofalno
Na sreću, oštećenja nisu strašna, sve se može popraviti. Razlog prevrtanja modela sam najverovatnije našao, ali o tom potom. 
Što je najvažnije, da ovaj maler mi nije oduzeo volju od ovakvih modela, tako da u buduće i te kako mogu da zamislim neki ozbiljan WWII scale model u mom hangaru...

Razmontirao sam prednji deo modela, pa evo kako je izgledao:

Skinuo sam motor, kontroler i isprobao sam ih. Radi sve normalno, osovina motora nije nastradala. Proverio sam i zazor, ima koliko treba. Najviše je stradao prednji deo držača motora 
Pukao je i okvir "auspuha"
A tu su točkovi, njih sam slikao da se vidi  šta je najverovatniji razlog prevrtanja, tj. zbog čega se oni blokiraju

Moja teorija je da kad točak/guma dobije svu težinu modela, raširi se toliko da ne može redovno kotrljati. A na to još došao brzina modela i nije ni čudo što se prevrnuo... 

Popravka, prerada je u toku, o tome ću da pišem kad odradim sve do kraja...

Evo, ovih dana sam intenzivno radio na modelu. Držač motora sam uspeo da ispeglam, točkove sam namestio da ne blokiraju. Juče sam model vratio na radni sto, i vratio nazad motor, ESC, prekidač
Kapotaž je propuklo na dva mesta
Za popravku pukotine sam koristio poliester git koji sadrži i smole
Izmešao sam potrebnu količinu, i naneo sam na oštećene površine
Dok se to sušilo, uzeo sam krilo, trebao sam doštelovati retrakte, zato što nisu hteli da se redovno zatvaraju
Evo, kako se zatvaraju posle štelovanja 
Za to vreme se poliester osušio i mogao sam da ga odšmirglam
Juče uveče sam skroz sastavio model, pregledao sam, proverio sam sve još jednom, i za svaki slučaj proverio sam i tačku centra težišta modela
Sledi drugi pokušaj testiranja modela...
Početkom novembra je došlo i dan D... Slike nemam...Na žalost...
Izneo sam Zero-a na zalivno. Hteo sam da vidim kako se ponaša ovako, bez tih plastika. Već klasično ponašanje, kad dam gas, on umesto da krene, počinje da diže rep. Pokušao sam sa povlačenjem horizontalca i gle čuda, on umesto da diže rep, polako krene na travi. Ja napravio par takvih krugova, pokušavao sam da ga dugo taksiram sa ne malom brzinom, i ponašanje je bilo oK...  Okrenu sam ga prema vetru, meni đavo ne da mira, dam gas i poletim ga... Model poleti sa trave kao iz šale, kad primetim da se jedan točak okrenuo 90 stepeni ( proverio sam sve šrafove, ne jednom)... Napravim zaokret, proletim ga ispred mene, nisko, točak baš poprečno... Pita kolega, šta ću sad?! Rekoh ništa, letim ga 5 min., barem da malo uživam u njemu, pa na kraju ga svakako moram sleteti, pa bude šta bude. Opet kažem, model jako lepo leti, ali mislim da jednostavno nemam sreće sa njim. Posle svakog kruga sam ga spustio niže, da vidim sa kakvom najmanjom brzinom smem da ga spustim... Čak sam razmišljao da pokušam uvući točkove, pa da ga sletim bez točkova, ali opet pitanje kako bi se ponašao okrenut točak, ja ih ostavio napolju. Posle 5 min, štoperica je zapištila, pa sam krenuo na sletanje. Spustio sam ga skoro do zemlje, ali nisam imao muda da ga sletim. Napravio sam još jedan krug, pa isto tako. Pošto sam već ukoračio u sedmi minut, rekoh neće biti dobro da još ostanem i bez baterije. Znači zadnji zaokret, pravac pista. Već sam imao film ispred sebe, da kad točak dodirne zemlju, prvo se isčupa iz krila, pa tako dalje... Malo sam ga sa eleronima iskosio, da bi prvo taj točak dodirnuo zemlju koji je dobro stajao. Skoro pa sam i uspeo, ali na kraju model se ipak prevrnuo. Sreća ne normalno velika, modelu se nije ništa oštetio. Jednostavno nisam poverovao. 
Znači model ide nazad na radni sto, sledi rešavanje fiksiranja trapa, a sledećom prilikom opet na livadu...

Sledeći test let modela će bio je u Vršcu, pošto sam prodao model kolegi Milanu..

Model je leteo u mojoj floti jednu ne punu sezonu...

Evo još po koje fotke o modelu

Još par reči o modelu Zero za kraj, ovako posle par godina provedenih u modelarstvu i letenju RC modela...

Konstrukcija modela, trup od stakloplastike, a krila od balze su dobra kombinacija. Model , tačnije letne karakteristike modela su oK, izgled pri letenju su vrlo indentična pravom avionu Zero. Problemi se pojavljuju pri poletanju i sletanju. Morate biti vrlo oprezni, jer ne kažem da ponašanje modela nije izračunljiv, ali ako ne pazite na idealan položaj modela pri ubrzanju, vrlo brzo će preskočiti nos, a kod sletanja ako preterate sa usporavanjem, vrlo brzo dolazi do "stall"-a, samim tim ne gine propadanje modela. Sa jednom rečju, ako nemate idealno sređen teren, travnati sa par mm visine trave, ili asfaltne piste, onda zaboravite ovaj model. U svakom slučaju, iako sam imao dosta problema, i ne mogu da kažem da sam uživao u letenju ovog modela, ovaj model me je "ubedio" da želim leteti neki WWII scale model. 

Odavno nisam pisao o ovom modelu, ali eto, sad smo već u 2016., red je da dodam par reči...

Svojevremeno, model je prvi put poleteo na Čeneju, kog Bate, pa otišao malo za Beograd, kod Marka, pa završio u mojoj floti. Nakon mojih pehova sa modelom, kako ste mogli čitati u ovoj temi, model preleće u Vršac, kod Milana, pa posle mislim ode za Pančevo, da bi prošle godine pojavio na Čenejskom aerodromu, u floti Nedeljka iz Bačke Palanke
Nedeljko je vratio glow motor, i fiksirao je točkove, ai prilikom sletanja, model je još uvek malo zajeban 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése